WebNL: "Van geven word je gelukkiger dan krijgen"
In het kader van goed doen, denken we direct aan onze klant WebNL. Het bijzondere aan dit fascinerende marketingbureau is dat ze helemaal niet te koop lopen met hun goede doelen. Wij kwamen hier zelf pas achter na een bezoek aan hun pand. Bij binnenkomst is een grote muur vol foto’s van kinderen te vinden, die gesponsord worden door WebNL. Hier wilden wij uiteraard meer van weten en daarom hebben we hen gevraagd wat zij precies doen.
Bij binnenkomst zie je direct deze toffe wand.
Als je bij hen binnenloopt, ben je meteen onder de indruk van de toffe inrichting.
Aan alles is gedacht: van James Bond-toiletten tot een schommel tussen de bureaus.
Mocht je het pand van WebNL in Stellendam nog niet bezocht hebben, dan is dit zeker een aanrader.
Saamhorigheid
WebNL is gevestigd in een uniek pand, dat goed past bij het DNA van het bedrijf. Ze zorgen niet alleen goed voor hun eigen mensen, maar ook voor anderen.
Pieter Struik (CEO) vertelt:
“Samen iets terugdoen voor anderen zorgt binnen ons bedrijf voor saamhorigheid. Ik wil mijn mensen meegeven dat je van geven gelukkiger wordt dan van krijgen.
Om dit te laten zien, sponsoren we voor iedere medewerker van WebNL een kind via het Compassion-project.”
Een deel van het WebNL team voor de Compassion-wand in hun bedrijfspand.
Dertigers dilemma
Hoe komt het eigenlijk dat WebNL zo bezig is met geven? In elk geval niet vanuit MVO zoals andere bedrijven. Er was een duidelijke aanleiding, zo vertelt Pieter:
“Rond mijn dertigste kreeg ik last van het dertigers dilemma. Ik had een goedlopend bedrijf, maar dit gaf mij niet genoeg voldoening.
Ik ben toen op reis gegaan naar Borneo via mijn kerk. In Borneo loopt een project voor de opvang van ruim 500 weeskinderen. Daar zag ik dat een dergelijk project mensenlevens verandert. Dit gaf mij zo’n goed gevoel, dat ik ermee verder wilde nadat ik terug was in Nederland.
Sindsdien deel ik de winst van mijn bedrijf met verschillende stichtingen. Voorbeelden van deze stichtingen zijn IJM (tegen slavernij) en de Hoop (hulp aan jongeren en volwassenen met psychische- en verslavingsproblemen). Ik kies voor stichtingen waar ik zelf achter sta. Uitbuiting van vrouwen kan in deze tijd echt niet meer, vandaar dat we ook geld geven aan stichtingen die dit tegengaan.”
Marathon in Tanzania
In oktober 2019 gaat een deel van het WebNL-team de Muskathlon in Tanzania lopen.
Iedere deelnemer moet €10.000,- meenemen als sponsorgeld. Hiervoor zijn verschillende projecten opgezet om geld in te zamelen. Zo hebben een aantal medewerkers rond oud en nieuw oliebollen gebakken en verkocht.
Op Valentijnsdag wordt een diner bij WebNL georganiseerd, waarvan de opbrengst ook meegaat naar Tanzania.
Pieter Struik (CEO WebNL) met zijn smulwijnen.
Wil jij je steentje bijdragen aan dit project? Pieter heeft zelf smulwijn.nl opgezet. In deze webshop vind je heerlijke wijnen, waarvan de opbrengst als sponsorgeld voor zijn deelname aan de marathon wordt gebruikt.
Kortom, een inspirerend bedrijf met een even inspirerend verhaal. Hier kunnen we allemaal nog veel van leren.